Dette er bloggen til lille Tardis,(Curlycrest's Mr Paisley) født 15 .7.12


Tardis!

Fordi en blå politiboks... Eller en happy liten hund med blått øye.



FREESTYLER, med tunge på første date!


And... he's bigger on the inside..



lørdag 14. juli 2018

Dag 1 FS jøye meg for dårlig hørsel.

Var litt sent ute i dag, sola hadde inntatt terassen. Men jeg fylte på friskt vann, og tenkte at han fikser 20 minutter, lille reptilen min..


Og her har vi altså bordercollie syndromet i full fri dressur. Tardis er svært så lærenem. Men har han først fått til det som funker så tilbyr og tilbyr han , selv om jeg ber om noe annet, eller er i dypt fokus på å plassere han etter nye øvelser.

Noe så simpelt som sitt dekk..
Dekk kan han jo, til og med på avstand. Han ligger til og med limt... Fra dekk vil jeg at han skal sitte opp. Hva gir han meg? Han går fra dekk til opp på to bein og rygger, eller himmelske ruller..
DET ER JO IKKE DET JEG BER OM

Så jeg setter meg ned ( skal tross alt være nede når vi gjør dette) Da er han på med å gni hele seg mot fanget mitt, hendene mine, og der han kommer til. For så å legge labbene på armen min, hodet  under og skotter opp på meg i pray, med deeeet innsmigrende blikket. Det er ikke det at han ikke vil lære noe nytt, men dette kan han jo? Ikke sant? Joda, men kan du høre etter hva jeg sier.... og siden jeg havna nære veggen , så tenkte han å rygge rundt meg i stor sirkel lyder helt ypperlig...

Ja, det kan vi jo også gjøre. men ikke akkurat nå.. nå skal vi jobbe med det en lærer på valpekurs! Etter to treff ( ikke etter hverandre) henta jeg kjegla.
Målet er ut til gjenstand  og rygge rundt den.. han kommer til å elske det, jeg vet det.. det han vil nå er å zooome i revers rundt oss begge. jeg får ham ikke til å stopppe  i tide. Gjør jeg det, så setter han i gang med å spinne og fåglarna vet hva..
Og i dag kom jeg ikke en gang i gang. For kjegla, den skal vi DÆLJE til  så den velter.. ( trikset jeg vuderte da jeg begynte å trene inn Bill Sykes programmet for snart to år siden.... Herre, hjelp meg..

Så får vi prøve kassa da.... for den vil vi jo ikke klatre opp på og snurre på..

Javel, så får det bli bjelken på terassen...
jeg får stoppa han i svevet, vridd ham og kommandert i rygg, slik at han får inn vinkelen..

( kanskje jeg skulle prøve targetsticken neste gang? den vet han i allefall at han skal rundt..??)

Jaja.. hva nå? rundt meg, det kan han jo, så han fikk litt for det.

Prøver litt skulder også. Han går selvsagt omveien om armen/pray.
Legger armen på skulderen og sier skulder, og han er på.
Neste gang gnnnnnnnir han seg mot handa mi og ruller oppå fanget mitt...

Tullebukk!!

Sier til meg selv at sånn er nyinnnlæring. Terpe, terpe terpe.... og kose masse...

Neste gang fortsetter vi dekk-sitt, rose og skulder/aksel.
Han skal ikke opp på ryggen før vi har fått klipt klør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar