Dette er bloggen til lille Tardis,(Curlycrest's Mr Paisley) født 15 .7.12


Tardis!

Fordi en blå politiboks... Eller en happy liten hund med blått øye.



FREESTYLER, med tunge på første date!


And... he's bigger on the inside..



fredag 31. mars 2017

På motivasjons og belønningskurs med Siv Svendsen

Har bare hørt postive tilbakemeldinger om denne dama, så jeg var så klart full av forventning...
Nina Haaland og Hund i Fokus pleier å hyre inn kvalitetsfolk

Drammen hundehall, helt for oss selv, 6 med hunder, og flere observatører. Vi startet  med en ishockeybag med leker, og en blid og trivelig SS. Mange kjente, men også noen fra en annen verden enn KL-universet vårt.

Jeg kan jo bare si hva det ble til for min del.  Det er alltid spennende å se hva utfordringer andre har, og hvordan det kan løses. En har jo kanskje samme trøbbelet?

Mine forventinger og målsetninger for kurset :
1 få noen tips til å bruke leketøy
2 jobbe med kontakt
3 fikse at han henger litt bak meg i heel.

Jeg skal ha for selvinnsikt. Nummer tre kan vi jobbe med en annen gang...

Regna ikke med at han kom til å leke på plassen, selv om det så fint ut i fantasiene mine. Han måtte nærmest lures, med skinn med godbitlomme. Og kjøttboller. Så sånn sett fikk jeg ganske rett.  Han gikk mer etter mat enn leker
Men det hender jo at han vil leke hjemme, og det kan jeg utnytte bedre

- gjemme leka på ryggen
-belønne med kontakt, kjapt
-kaste den?
- dra den i en retning langs bakken
- lengre bånd, mer jakt.

Se etter intensitet, og bitevilje i leka, være aktiv sjøl

Jeg trodde jeg hadde med gode godsaker, det hadde jeg ikke

Nalle korv og tubeost har god verdi på gata og hjemme, men her var det bare en sak som nytta : kjøttboller.. jeg har skjønt det nå.. Eventuelt leverpostei.
Taperne , som kunne blitt igjen hjemme... Her er det nasjonalretten til ikea som gjelder..

Den kan gis i skinnleke, gnages ut av hendene,  og jages etter.
Gode repetisjoner jeg trengte : gi belønning for kontakt, og ikke la ham falle ut.

Om hunden ikke vil jobbe , så er det fordi du har for lav verdi for hunden. Du må by mer på deg selv.. Høyne verdien for belønningen.

Det er sant, men en føler seg nokså laber, når en har en hund som velger en bort. For å by på seg selv, det er jeg ganske god på faktisk... så mye at han demper. Og hvordan serverer en klovn til kaffen da? Bedre godbiter? Er det bare å slenge inn mer snadder? Ikke bare det som skal til? Timing er ikke bare timing, for å si det sånn.

Jeg likte derfor godt de tipsene jeg fikk i dag. Det er ikke du som skal gjøre deg kul nok for hunden, det er hunden som skal fokusere på deg. Når du er som kjedeligst, med "Stevneansikt" og armene rett ned, det er da godisen og belønningen kommer. Slik får hunden stamina. og fokuserer på deg..

når hunden ikke følger med, gir deg opp og ert den . *gangsterlatter* så, du vil ha den? Kom igjen da!! ( mens du frister med belønningen, og går tilbake til start)

Her er det mye jeg skal ta med meg ja...

Vi måtte jobbe for resultatene i dag, men jeg fikk ham opp fra den grønne matta, tross alt.
Enda mer å fokusere på! Øvelser, posisjoner og stamina..

Hadde ikke vært moro ellers..

Jeg er fornøyd med dagen, kan ikke si noe annet. Siv Svendsen kan anbefales... Varmt..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar