Dette er bloggen til lille Tardis,(Curlycrest's Mr Paisley) født 15 .7.12


Tardis!

Fordi en blå politiboks... Eller en happy liten hund med blått øye.



FREESTYLER, med tunge på første date!


And... he's bigger on the inside..



torsdag 17. august 2017

20 minutter på plenen -jeg er på feil kurs, og kommuniserer ikke helt

Tok tjue i dag grunnet fravær. Har vært oppstart på skolen, og mye annet... Men så fort jeg er i gang, så merker jeg jo at det er nok å finne på

Så, posisjoner, og å holde chaplin

Jeg hang i allefall ikke over ham i dag... Men han mauler gress for det om. Tygger og smatter. Ikke noe skal være gæli med tennene hans nå, så jeg oppfatter det som demping
Vi hadde to oppgaver i dag, og han liker ikke å jobbe med den samme øvelsen lenge. Trene opp til å tåle, eller la han motiveres ved det han vil? Må nok være litt tøff
Jeg må trene nøyaktighet også, og han kan bare ikke velge en annen øvelse når han ikke har lyst
Og jeg må slutte å bli så grinete. Klar og tydelig, men ikke sur.

Vi begynte med HW
Å begynne rett på fot var det samme som å sette i gang beiterettighetesdemmoen i Bondeungdomslaget
Så han fikk en twist før vi kom i gang.
Tok litt tid å få ham på, og henge med i vendingene, men det tok seg opp. Han kommer lengre fram i heel med denne targeten. Det er positivt Og nå kan vi trene enkle vendinger i pelle også.Han har hengt på men, uten noen klar ide om hvor han skal være.
Så, for all del...Men det handler om å plassere seg, og henge med.

Neste plan : å komme kjapt inn i chaplin, og å holde seg der til neste øvelse
Hvilket selvsagt er flere øvelser.
Zikk , zakk, og han var på plass, så begynner vi å gå, og så går den ene labben av foten min.Jeg venter, sier kommandoen, og han rygger ut av den

Da velger jeg å droppe kjede, og fokusere på å holde posisjonen , til jeg sier ok.
Han finner posisjon, vi begynner å gå.. så tukler det seg til, han legger seg ned, eller nekter å gå i posisjonen, finner på alt mulig annet for å sjarmere... Nydelige ligg, altså... med smil dertil.

Så jeg maser på å få ham i posisjon, han spiser gress..
Nå kjenner jeg sjøl at det begynner å ryke av ørene, så jeg får være den voksne ansvarlige å løse opp..

Han får ta en rundell, og er like jublende glad
Ny plan : Se godis, men la den være.
Kjempeide, ettersom han har glemt hvor den er når han  holder 5 steg. Han vil heller spise gress

Legger godbiten på krakket, og ber om kommando. Og da går timeren av.20 minutter ute
Motvillig på plass...Vi går 8 steg, og han nistirrer på godisen. Jøss da, dette er saker..
Han får vær så god, sluker godis, og hiver seg ned under benken for å tygge gress.

Jeg skjønner nå betydningen med omvendt lokking.
Så som en bonus legger jeg godbiten i handa og tilbyr.. Han vet bedre snur seg vekk, og får den
Men om jeg holder den i klypa er det verre å motstå. Han skjønner ikke helt hva jeg vil , og søker ned til bakken, Voldsom smasking og slafsing.

Avslutta med en rundell.

Jeg føler meg frustrert fordi jeg tydeligvis ikke vet hvordan jeg skal gå fram i motivasjon, belønning.
Hva betyr å bare belønne det som er bra, og drøye for oss??
Faren er at jeg da pusher og ikke belønner nok. Og er han ute av posisjon, så må jeg da begynne på nytt, fordi det ikke var helt perfekt. Frustrerende for oss begge, og jeg tipper for  han mest.. Det blir jo ikke perfekt, fordi det hele tiden dukker opp noe som var bedre før vi måtte begynne på nytt.

Han går lenge på godstemme, og den kan jeg variere. Om jeg blir taus så tror jeg jeg blir uklar og dårlig til å kommunisere...

Så, jeg kjenner vel litt på det min gamle foreleser på lærerskolen sa : frustrasjon er bra, det betyr at du er i en god posisjon for å lære, du prøver å finne ut av det..

Tilbake i boksen...Hvordan belønne rett. Må tilbake til mål og sånn tror jeg.. I dag skal vi kunne vende i pelle,i dag skal vi gå 8 skritt i chaplin, etter på skal vi kunne dreie, i morgen skal vi kunne holde posisjonen og så forbi , mot og med ryggen til belønninga

Jeg bør kanskje også leke med omvendt lokking inne , og ikke ute hvor det er krevende?
Nepefrø!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar