Dette er bloggen til lille Tardis,(Curlycrest's Mr Paisley) født 15 .7.12


Tardis!

Fordi en blå politiboks... Eller en happy liten hund med blått øye.



FREESTYLER, med tunge på første date!


And... he's bigger on the inside..



søndag 7. juni 2020

frigjørende økt i Halden



Vi satsa på at det ikke ble regn , og det gikk greit. Det ble mye vind, og litt sol, og skyer som gjør det skyer vil..  Vi møttes på sportsplassen, med utsikt til festningen, og skateparken

Vi prata sammen en god stund, om trening og framgang, og så skred vi til verket.

Jeg hadde planer om å jobbe med mellom posisjon og høyre ,damene ville at han skulle jobbe løs.

Vi var ikke helt enig i det der
Rett og slett fordi om det skjer noe, så har jeg ikke sjans til å gjøre noe med det. Så jeg har valgt hysteri og safer for at jeg møter pitbull fra Baskerville som bærer ballene i ei tønne, og som trigges til drap av et eneste blikk. Eventuelt et overnervøst barn med hemofili, og  advokatforeldrene fra helvete.... og alt som skal til er en liten uklippa klo.

Damene mente at sånt kunne skje alle, men med fokuset hans så var det lite sannsynlig. Og der burde  frittgående plendritende katter,  syklende unger og  skateparken som jeg tross alt har filma bevise for meg -det går bra.

Så, hekt av båndet etter oppvarming, tusen takk du..

jeg får vel aldri garanti av universet men....
 Så, vi la i vei i mellom , han hang på, og hendene var der jeg ville ha dem. Grei mann med ball som fosrtyrrelse.  Gutt med ball, like god forstyrrelse.
Mann med ball fikk ingen oppmerksomhet.  Gutt med ball - som luft

Klepp av.
Det gikk kjempebra. Han hadde flotte steg, og fulgte meg som bare det.
Nå?? Hva sa jeg nå om vidunderet mitt?

Visst er han superflink.. men det var jo ingenting som kom feiende forbi, ingen stirrende hunder ingen brett.....
Nei vel... jammen da kunne vi jobbe rett ved skateparken da? Kant i kant med betongen og rampa der det smalt og dundra når bretta traff underlaget.

Han jobba.. Som bare fy.. Halen gikk. Fikk bare lov å jobbe med posisjoner som han var sikker på, men han jobba.

Nå da?
vel.. men baskervilleballebullen?
Da tok Jessica ut  Storm ,  Cathrine og  Connie hoppa og spratt og trente steg. Storm feide rundt i posisjoner rundt oss. og båndet var av.
Tardis likte det ikke noe overvettes, men lot seg ikke påvirke noe nevneverdig. Vi var slitne, ingen av oss hadde noe energi å gi ekstra, men han jobba. Det var ingen hindring...Storm ga nå blanke.. han er en løøøver, ikke en krangler. Av mangel på folk så ble ikke akkurat  dette filma

Sliten kines inn i bilen, jeg skulle stå til rette :
Nå??? Hva mer ville jeg ha før jeg begynte å stole på dyret mitt, har han ikke bevist at han er til å regne med?

Jo, kanskje. Og han er jo den av hundene mine som kommer på innkalling. Jeg bør kanskje også skille på når vi er på tur, og når vi trener. For fokuset er jo ikke likt. Ser jo også at han er lettere å få inn i kontakt nå også på tur, og at jeg bare må være føre var.


Jeg sier ikke at jeg er nyfrelst og overbevist. Jeg sier bare at båndet mellom oss, det uten lenke og lås, det er sterkere enn noen gang, Han vil være med meg, og han vil arbeide. Og om jeg fortsetter å styrke båndet og gi ham uttellling for det, så har jeg en hund jeg kan jobbe med.  Jeg må lese ham bedre, og være tydelig på å hele tiden fortelle ham hva jeg vil .
Og nå trener vi faktisk til stevner og treninger. ikke til skogstur hvor slike bølle buller bor eller på veien hvor  vi møter flexi-Laila med stirre - shæfer i mot

Å gå løs sammen med andre hanner med attitude får vi kanskje aldri til. Og det er greit
Å la han passere og ikke reagere på andre hanner får vi kansje heller aldri til. Men vi er blitt så mye bedre. Og han er mye mer retta mot meg og mine signaler enn før. Det er jo i grunnen fantastisk


Videre tiltak :
-trene annenhver dag - fram til stevne, så fri en ukes tid, og tilbake til annenhver dag. Filmes
-trene med C i sommer... masse masse..
-flere turer til Halden
- hendene skal være der de skal ( der er jeg allerede, må bare automatisere
-  hold ham i gang mens jeg belønner , ikke stopp opp i posisjon
- frigjør og lek ofte. løp med ham ( det gymlærern ikke klarte, det klarer Tardis)
- kast store godbiter for frigjøring, få ham inn igjen
- belønn og jobb med overganger også.
-FS3 : drømme , kanskje finne et arbeidsprosjekt på sikt, men ikke før Lunde, og ikke noe som planlegges og gjennomføres. J og C vet når jeg er klar.  ( dette her er jo også moro..... det funker jo)

Og det er ikke lite bare det.


Ikke minst, så ble jeg utsatt for en straffelekse for manglende tillitt ovenfor min beste venn som intet annet vil enn å plise meg.. Jeg skulle dele youtubefilmen til Jessica sånn at jeg kan bevise for meg selv  og dermed også for andre at  Tardis kan jobbe løs, uten bånd. under trening.




Jeg er kjempestolt av dyret mitt..... så det så!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar